خداوند متعال در قرآن کریم از دو گروه دعا کننده یاد مى کنند:
یک گروه آنان که چشم به دنیا دوختند و به جهان آخرت بى اعتنا هستند. آنها در مقام دعا هم از خداوند فقط دنیا را مى خواهند و مى گویند: خداوندا، آنچه مى خواهى به ما بدهى، در دنیا بده. چنین کسانى در آخرت بى بهره اند.
گروه دوم کسانى هستند که هم نظر به دنیاى خود دارند و هم اعتقاد به آخرت اینان این گونه دعا مى کنند:
ربنا اتنا فى الدنیا حسنة وفى الاخرة حسنة و قنا عذاب النار (1)؛
بارالها، در دنیا به ما حسنه بده ، و در آخرت نیز حسنه بده و ما را از آتش جهنم دور دار.
چند روایت:
عبدالاعلى گوید: درباره این آیه از حضرت صادق علیه السلام تفسیر و توضیحى خواستم، حضرت فرمود:مقصود رضوان الهى و بهشت در آخرت، و وسعت در زندگى و معاش و خوش خلقى در دنیاست(2).
حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: مقصود در این آیه همسر شایسته در دنیا و بهشت در آخرت است(3).
پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمود: کسى که دلى شکرگزار، و زبانى در کار ذکر خدا، و همسر مؤ منى را که او را در امور دنیا وآخرتش یارى رساند داشته باشد، خداوند در دنیا و آخرت به او حسنه داده و از عذاب آتش او را نگه داشته است(4).
در حدیث آمده است که: حضرت رسول صلى الله علیه و آله به عیادت مرد مسلمانى رفتند که از بیمارى رنج مى برد. حضرت به او فرمود:
آیا دعا کردى و چیزى از او خواستى؟ بیمار گفت: آرى: این گونه با خدا سخن مى گویم: بارالها، اگر مرا در آخرت مى خواهى عذاب کنى ، آن را در این دنیا برایم قرار ده.
حضرت فرمود:سبحان الله! تو طاقت چنین عذابى ندارى، چرا نگفتى: ربنا اتنا فى الدنیا حسنة و فى الاخرة حسنة و قنا عذاب النار.
آن بیمار این گونه دعا کرد و خداوند شفایش داد (5).
--------------------------------
1 - بقره (2) آیه 201.
2 - تفسیر البرهان ، ج 1، ص 203.
3 - مجمع البیان ج 2، ص 298.
4 - مجمع البیان ، ج 2، ص 298.
5 - تفسیر ابن کثیر ج 1، ص 433 تفسیر ابوالفتح ، ج 2، ص 134.
یک گروه آنان که چشم به دنیا دوختند و به جهان آخرت بى اعتنا هستند. آنها در مقام دعا هم از خداوند فقط دنیا را مى خواهند و مى گویند: خداوندا، آنچه مى خواهى به ما بدهى، در دنیا بده. چنین کسانى در آخرت بى بهره اند.
گروه دوم کسانى هستند که هم نظر به دنیاى خود دارند و هم اعتقاد به آخرت اینان این گونه دعا مى کنند:
ربنا اتنا فى الدنیا حسنة وفى الاخرة حسنة و قنا عذاب النار (1)؛
بارالها، در دنیا به ما حسنه بده ، و در آخرت نیز حسنه بده و ما را از آتش جهنم دور دار.
چند روایت:
عبدالاعلى گوید: درباره این آیه از حضرت صادق علیه السلام تفسیر و توضیحى خواستم، حضرت فرمود:مقصود رضوان الهى و بهشت در آخرت، و وسعت در زندگى و معاش و خوش خلقى در دنیاست(2).
حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: مقصود در این آیه همسر شایسته در دنیا و بهشت در آخرت است(3).
پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه و آله فرمود: کسى که دلى شکرگزار، و زبانى در کار ذکر خدا، و همسر مؤ منى را که او را در امور دنیا وآخرتش یارى رساند داشته باشد، خداوند در دنیا و آخرت به او حسنه داده و از عذاب آتش او را نگه داشته است(4).
در حدیث آمده است که: حضرت رسول صلى الله علیه و آله به عیادت مرد مسلمانى رفتند که از بیمارى رنج مى برد. حضرت به او فرمود:
آیا دعا کردى و چیزى از او خواستى؟ بیمار گفت: آرى: این گونه با خدا سخن مى گویم: بارالها، اگر مرا در آخرت مى خواهى عذاب کنى ، آن را در این دنیا برایم قرار ده.
حضرت فرمود:سبحان الله! تو طاقت چنین عذابى ندارى، چرا نگفتى: ربنا اتنا فى الدنیا حسنة و فى الاخرة حسنة و قنا عذاب النار.
آن بیمار این گونه دعا کرد و خداوند شفایش داد (5).
--------------------------------
1 - بقره (2) آیه 201.
2 - تفسیر البرهان ، ج 1، ص 203.
3 - مجمع البیان ج 2، ص 298.
4 - مجمع البیان ، ج 2، ص 298.
5 - تفسیر ابن کثیر ج 1، ص 433 تفسیر ابوالفتح ، ج 2، ص 134.