شهدای مرصاد

وبلاگ شهدای مرصاد فعالیت در عرصه های فرهنگی،اجتماعی،مذهبی،سیاسی (ایران)
شهدای مرصاد
وبلاگ فرهنگی،اجتماعی "شهدای مرصاد"
(این وبلاگ در سال 92 و 93 جزء سه وبلاگ برتر استان خراسان رضوی شناخته شده)
بایگانی
یاد شهدا
آیه قرآن تصادفی مهدویت امام زمان (عج)
عملیات انتقام سخت

طراحی

رفیق شهیدم

طراحی

طبقه بندی موضوعی
خبرنامه پیامکی
کارنامه عملیاتهای دفاع مقدس
جنگ دفاع مقدس

جانباز محمدجواد بامری

هنوز زمان زیادی از حمله به آمران به معروف و ناهیان از منکر در نقاط مختلف کشور نمی گذرد که متاسفانه این بار در شهرستان سرخس شاهد حمله به آمر به معروف و ناهی از منکربودیم. اتفاقی تلخ که باید نسبت به این مسئله گریست.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نسیم سرخس؛ امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یکی از فروع دین جایگاهی مانند نماز دارد زیرا خداوند در قرآن کریم سوره مبارکه حج آیه 41 می فرماید: « کسانى که اگر آنان را در زمین به قدرت رسانیم، نماز بر پا مى‏دارند و زکات مى‏دهند و (دیگران را) به خوبى‏ها دعوت مى‏کنند ( امر به معروف ) و از بدى‏ها باز مى‏دارند ( نهی از منکر )؛ و پایان همه‏ى امور براى خداست.» و در سوره ی مبارکه توبه آیه 71 نیز می فرماید: « مردان و زنان با ایمان ولی (و یار و یاور) یکدیگرند، امر به معروف و نهی از منکر می‏کنند، و نماز را بر پا می‏دارند، و زکات را می‏پردازند، و خدا و رسولش را اطاعت می‏نمایند، خداوند به زودی آنها را مورد رحمت خویش قرار می‏دهد خداوند توانا و حکیم است. »


بنابراین امر به معروف و نهی از منکر در کنار اقامه نماز و پرداخت از واجباتی است که متاسفانه امروزه در حال فراموش شدن است تا جایی که برخی حتی به خود جرات می دهند که به افرادی که این واجب الهی را انجام می دهند جسارت کنند و به آمران به معروف حمله کنند.


اتفاقی تلخ که چند روز پیش برای یکی از آمران به معروف و ناهیان از منکر در سرخس افتاد و باعث آسیب رسیدن جدی به او شد.


چند روز پیش و زمانی که آمربه معروف متوجه شد که فردی در حال ایجاد مزاحمت برای دختری است برای انجام واجب الهی از آن فرد درباره اقدامش سوال کرد که شاهد حمله این فرد با خودرو به سمت او بود که متاسفانه این آمر به معروف به شدت مجروح شد.


البته ضارب سریعا پس از این عمل قصد متواری شدن را داشته که بلافاصله دستگیر شده و تحویل مراجع قانونی داده شده است و در حال طی کردن مراحل قانونی است.


اما آنچه که باید به آن توجه داشت عمل قابل تحسین این آمر به معروف بوده که حتی تا پای جان برای انجام واجب الهی ایستاده و صحنه را خالی نکرده است.


و اما آنچه که باید به حال آن تاسف خورد و گریست، نه عمل این فرد ضارب بلکه تحت الشعاع قرار گرفتن امر به معروف و نهی از منکر و همچنین گسترش بزهکاری ها و فرهنگ های نامناسب غربی است. فرهنگ هایی که جامعه اسلامی را به سمت فساد می کشاند و کار به جایی رسیده که حتی به دلسوزان جامعه اسلامی حمله می کنند.


نکته ای که مسئولان باید نسبت به آن توجه داشته باشند ورود دغدغه مند به مسئله فرهنگ سازی و افزایش برنامه های فرهنگی منطبق با اسلام است تا دیگر شاهد این اعمال ننگین نباشیم.


در پایان لازم است تا به نصیحت های ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه ای( مد ظله العالی ) نسبت به امر به معروف و نهی از منکر اشاره کنیم:


امام خامنه ای ( مد ظله العالی ) می فرمایند: بخش دیگرى که باز آن را مختصر عرض مى‏کنم که مربوط به عموم مردم است در درجه‏ى اوّل عبارت است از امر به معروف و نهى از منکر در مسائل اجتماعى. البته در مسائل فردى، تقوا بسیار زیاد مورد توصیه‏ى امیر المؤمنین است؛ اما در زمینه‏ى مسائل اجتماعى شاید هیچ خطابى به مردم شدیدتر، غلیظتر، زنده‏تر و پُرهیجان‏تر از خطاب امر به معروف و نهى از منکر نیست. امر به معروف و نهى از منکر، یک وظیفه‏ى عمومى است. البته ما باید تأسّف بخوریم از اینکه معناى امر به معروف و نهى از منکر درست تشریح نمى‏شود. امر به معروف، یعنى دیگران را به کارهاى نیک امر کردن. نهى از منکر، یعنى دیگران را از کارهاى بد نهى کردن. امر و نهى، فقط زبان و گفتن است. البته یک مرحله‏ى قبل از زبان هم دارد که مرحله‏ى قلب است و اگر آن مرحله باشد، امر به معروفِ زبانى، کامل خواهد شد. وقتى‏که شما براى کمک به نظام اسلامى مردم را به نیکى امر مى‏کنید مثلًا احسان به فقرا، صدقه، رازدارى، محبّت، همکارى، کارهاى نیک، تواضع، حلم، صبر و مى‏گویید این کارها را بکن؛ هنگامى که دل شما نسبت به این معروف، بستگى و شیفتگى داشته باشد، این امر شما، امر صادقانه است. وقتى کسى را از منکرات نهى مى‏کنید مثلًا ظلم کردن، تعرض کردن، تجاوز به دیگران، اموال عمومى را حیف و میل کردن، دست درازى به نوامیس مردم، غیبت کردن، دروغ گفتن، نمّامى کردن، توطئه کردن، علیه نظام اسلامى کار کردن، با دشمن اسلام همکارى کردن و مى‏گویید این کارها را نکن؛ وقتى‏که در دل شما نسبت به این کارها بغض وجود داشته باشد، این نهى، یک نهى صادقانه است و خود شما هم طبق همین امر و نهیتان عمل مى‏کنید. اگر خداى نکرده دل با زبان همراه نباشد، آن‏گاه انسان مشمول این جمله مى‏شود که «لعن الله الامرین بالمعروف التّارکین له». کسى که مردم را به نیکى امر مى‏کند، اما خود او به آن عمل نمى‏کند؛ مردم را از بدى نهى مى‏کند، اما خود او همان بدى را مرتکب مى‏شود؛ چنین شخصى مشمول لعنت خدا مى‏شود و سرنوشت بسیار خطرناکى خواهد داشت.

 

ولی امر مسلمین جهان گفتار خود را اینگونه ادامه می دهند: اگر معناى امر به معروف و نهى از منکر و حدود آن براى مردم روشن شود، معلوم خواهد شد یکى از نوترین، شیرین‏ترین، کارآمدترین و کارسازترین شیوه‏هاى تعامل اجتماعى، همین امر به معروف و نهى از منکر است و بعضى افراد دیگر درنمى‏آیند بگویند «آقا! این فضولى کردن است»! نه؛ این همکارى کردن است؛ این نظارتِ عمومى است؛ این کمک به شیوعِ خیر است؛ این کمک به محدود کردنِ بدى و شرّ است؛ کمک به این است که در جامعه‏ى اسلامى، گناه، همیشه گناه تلقّى شود. بدترین خطرها این است که یک روز در جامعه، گناه به عنوان ثواب معرفى شود؛ کار خوب به عنوان کار بد معرفى شود و فرهنگها عوض شود. وقتى‏که امر به معروف و نهى از منکر در جامعه رایج شد، این موجب مى‏شود که گناه در نظر مردم همیشه گناه بماند و تبدیل به ثواب و کار نیک نشود. بدترین توطئه‏ها علیه مردم این است که طورى کار کنند و حرف بزنند که کارهاى خوب کارهایى که دین به آن‏ها امر کرده است و رشد و صلاح کشور در آن‏هاست در نظر مردم به کارهاى بد، و کارهاى بد به کارهاى خوب تبدیل شود. این خطرِ بسیار بزرگى است.


بنابراین اوّلین فایده‏ى امر به معروف و نهى از منکر همین است که نیکى و بدى، همچنان نیکى و بدى بماند. از طرف دیگر، وقتى در جامعه گناه منتشر شود و مردم با گناه خو بگیرند، کار کسى که در رأس جامعه قرار دارد و مى‏خواهد مردم را به خیر و صلاح و معروف و نیکى سوق دهد، با مشکل مواجه خواهد شد؛ یعنى نخواهد توانست، یا به آسانى نخواهد توانست و مجبور است با صرف هزینه‏ى فراوان این کار را انجام دهد. یکى از موجبات ناکامى تلاشهاى امیر مؤمنان با آن قدرت و عظمت در ادامه‏ى این راه، که بالاخره هم به شهادت آن بزرگوار منجر شد، همین بود. روایتى که مى‏خوانم، روایتِ تکان‏دهنده و عجیبى است. مى‏فرماید: «لتأمرنّ بالمعروف و لتنهون عن المنکر او لیسلّطنّ الله علیکم شرارکم فیدعو خیارکم فلا یستجاب لهم»؛ باید امر به معروف و نهى از منکر را میان خودتان اقامه کنید، رواج دهید و نسبت به آن پایبند باشید. اگر نکردید، خدا اشرار و فاسدها و وابسته‏ها را بر شما مسلّط مى‏کند؛ یعنى زمام امور سیاست کشور به مرور به دست امثال حَجّاج بن یوسف خواهد افتاد! همان کوفه‏اى که امیر المؤمنین در رأس آن قرار داشت و در آنجا امر و نهى مى‏کرد و در مسجدش خطبه مى‏خواند، به خاطر ترک امر به معروف و نهى از منکر، به مرور به جایى رسید که حَجّاج بن یوسف ثقفى آمد و در همان مسجد ایستاد و خطبه خواند و به خیال خود مردم را موعظه کرد! حَجّاج چه کسى بود؟ حَجّاج کسى بود که خون یک انسان در نظر او، با خون یک گنجشک هیچ تفاوتى نداشت! به همان راحتى که یک حیوان و یک حشره را بکشند، حَجّاج یک انسان را مى‏کشت. یک‏بار حَجّاج دستور داد و گفت همه‏ى مردم کوفه باید بیایند و شهادت بدهند که کافرند و از کفرِ خودشان توبه کنند؛ هرکس بگوید نه، گردنش زده مى‏شود! با ترک امر به معروف و نهى از منکر، مردم این‏گونه دچار ظلمهاى عجیب و غریب و استثنایى و غیر قابل توصیف و تشریح شدند. وقتى‏که امر به معروف و نهى از منکر نشود و در جامعه خلاف‏کارى، دزدى، تقلّب و خیانت رایج گردد و بتدریج جزو فرهنگ جامعه شود، زمینه براى روى کار آمدن آدم‏هاى ناباب فراهم خواهد شد.


البته امر به معروف و نهى از منکر حوزه‏هاى گوناگونى دارد که باز مهم‏ترینش حوزه‏ى مسئولان است؛ یعنى شما باید ما را به معروف امر، و از منکر نهى کنید. مردم باید از مسئولان، کارِ خوب را بخواهند؛ آن هم نه به صورت خواهش و تقاضا؛ بلکه باید از آن‏ها بخواهند. این مهم‏ترین حوزه است. البته فقط این حوزه نیست؛ حوزه‏هاى گوناگونى وجود دارد.

بیانات در خطبه‌هاى نماز جمعه تهران‌ 25 آذر 1379

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی