شهدای مرصاد

وبلاگ شهدای مرصاد فعالیت در عرصه های فرهنگی،اجتماعی،مذهبی،سیاسی (ایران)
شهدای مرصاد
وبلاگ فرهنگی،اجتماعی "شهدای مرصاد"
(این وبلاگ در سال 92 و 93 جزء سه وبلاگ برتر استان خراسان رضوی شناخته شده)
بایگانی
یاد شهدا
آیه قرآن تصادفی مهدویت امام زمان (عج)
عملیات انتقام سخت

طراحی

رفیق شهیدم

طراحی

طبقه بندی موضوعی
خبرنامه پیامکی
کارنامه عملیاتهای دفاع مقدس
جنگ دفاع مقدس

معلوم نیست که اعضای دولت با استناد به کدام قانون به حضور و تبلیغ استفاده از فیسبوک پرداخته اند؟ آیا فیلترشکن آنها، فیلتر قوانین جاری کشور را نیز دور می زند؟
“گروه سیاسی اسوه ها” – ماجرای حساب های کاربری اعضای کابینه و دولت یازدهم در شبکه اجتماعی فیسبوک هر روز بعد جدیدتری پیدا می کند به طوری که کشف روزانه حساب کاربری یک عضو جدید دولت در فیسبوک، اتفاق عجیبی نیست.

به گزارش گروه سیاسی اسوه ها، تا کنون صفحات اختصاصی دست کم ۴ عضو دولت یازدهم شامل اسحاق جهانگیری، معاون اول، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، بیژن زنگنه، وزیر نفت و مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه خود در فیسبوک علنی و آشکار شده است.

صفحات فوق چنانچه از شواهد و قراین برمی آید به صورت شخصی توسط خود مسئولان مذکور اداره می شود و یا دست کم نظارت مستقیم آنها روی صفحات اعمال می شود.

در واقع ماجرای مطرح (یا علنی) شدن صفحات شخصی دولتی ها در فیسبوک با بازنشر اظهارات حسن روحانی در خصوص شبکه های اجتماعی -که نظرات ملایمی در این باره داشت- بعد از برگزاری انتخابات، و نیز ابرازنظر هاشمی رفسنجانی در این خصوص آغاز شد و با انتشار خبر توجه ویژه وزیر امور خارجه به صفحه فیسبوک خود به اوج رسید.

به نظر می‌رسد تعدادی از دولتی‌ها آگاهانه قصد دارند حضور خود در فیسبوک را برجسته کنند چنانکه سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده به توصیه شخص وزیر صفحه فیسبوک خود را راه اندازی کرده است.

اگرچه در خصوص محتوای مطالب منتشرشده در این صفحات و به ویژه در مورد نظرات کاربران موارد متعدد قابل ذکری وجود دارداما در اینجا قصد بررسی این موضوع را نداریم؛ نکته مورد توجه در اینجا چگونگی ورود به وبسایت فیسبوک است که در کشور ما فیلتر شده است.

فیسبوک مانند بسیاری از دیگر وبسایت‌ها که به دلایل سیاسی یا فرهنگی ورود به آنها در کشور ما ممنوعیت دارد، فیلتر شده است و ورود به آنها به دور زدن فیلترینگ از طریق استفاده از فیلترشکن دارد.

پیش از این دبیر شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با عضویت و فعالیت در فیسبوک گفته بود: “به عنوان یک شبکه اجتماعی که در خارج از کشور فعالیت دارد، فرقی بین این شبکه با سایر شبکه‌های اجتماعی قائل نیستیم و پیش از این هم اعلام کرده‌ایم که عضویت در این شبکه‌ها به طور طبیعی جرم نیست اما دور زدن سامانه فیلترینگ کشور طبق قانون جرم محسوب می‌شود.”

از طرفی، در ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای که در آن مصادیق محتوای مجرمانه فهرست شده اند، “تبلیغ تارنماهای فیلترشده” جرم محسوب شده و از سوی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

با این وجود معلوم نیست که اعضای دولت با استناد به کدام قانون به حضور و تبلیغ استفاده از فیسبوک پرداخته اند؟ آیا فیلترشکن آنها، فیلتر قوانین جاری کشور را نیز دور می زند؟

کدام نهاد و مرجعی باید این اقدام فعلا غیرقانونی اعضای دولت یازدهم  را رسیدگی کند؟

بعد التحریر:
اگر در روزهای آتی خبری شنیدید مبنی بر اینکه وزیر اطلاعات دولت تدبیر و امید هم از صفحه شخصی فیسبوک خود رونمایی کرد تعجب نکنید!

Komail

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی