شهدای مرصاد

وبلاگ شهدای مرصاد فعالیت در عرصه های فرهنگی،اجتماعی،مذهبی،سیاسی (ایران)
شهدای مرصاد
وبلاگ فرهنگی،اجتماعی "شهدای مرصاد"
(این وبلاگ در سال 92 و 93 جزء سه وبلاگ برتر استان خراسان رضوی شناخته شده)
بایگانی
یاد شهدا
آیه قرآن تصادفی مهدویت امام زمان (عج)
عملیات انتقام سخت

طراحی

رفیق شهیدم

طراحی

طبقه بندی موضوعی
خبرنامه پیامکی
کارنامه عملیاتهای دفاع مقدس
جنگ دفاع مقدس

فیس بوک

شاید دانشمندان، پیدایش و مرگ شبکه‌ های اجتماعی همچون فیس بوک را شبیه سرنوشت بیماری ‌های همه ‌گیر بدانند هماهنطور که دانشمندان با استفاده از مدل‌ های ریاضی، مرگ فیس ‌بوک را طی چند سال آینده، پیش ‌بینی کرده ‌اند. اما زمان مرگ فیسبوک اهمیت چندانی ندارد آن چه مهم است اطلاعاتی است که در اختیار سردمداران نهادهای پشت پرده این شبکه اجتماعی  قرار دارد.


مارک زاکربرگ موسس شبکه اجتماعی فیسبوک متولد 1984 از جمله جوانترین میلیارد های جهان و یک یهودی زاده است که به اذعان خود خداناباور شده است.او در فوریه 2003 نسخه ابتدایی شبکه اجتماعی فیسبوک را با نام فیس مش در اتاق خود در دانشگاه هاروارد راه طراحی کرد. این وبگاه تنها 4 ساعت پس از آغز فعالیت خود 250 مراجعه کننده داشت، و به سرعت مورد توجه قرار گرفت تا جایی که اوایل تابستان همان سال در بیش از 45 دانشگاه آمریکا مورد استفاده قرار گرفت و در سال 2005 با ثبت آدس Facebook.com رسما به عنوان یک شبکه اجتماعی آغاز بکار کرد.

اصطلاح فیسبوک در آمریکا برگرفته از کتابچه ای است که در ابتدای هر سال دانشگاهی توسط دانشکده به دانشجویان داده می شود تا دانشجویان یکدیگر را بهتر بشناسند.

شبکه های اجتماعی اینترنتی عمدتا مبتنی بر وب هستند سرویس های آنلاینی که مردم می توانند در آنها نظرات، علاقه مندی ها و رویکردهای خود را نسبت به موضوعات مختلف به اشتراک بگذارند ممکن است در این شبکه ها افراد با هویت واقعی خود وارد نشوند اما اهمیت فیسبوک به عنوان پر مخاطب ترین شبکه اینترنتی اجتماعی جهان از آنجا ناشی می شود که اکثر افراد در آن از هویت واقعی خود استفاده می کنند.

فیسبوک بخش اعظم داده ها را در کلاستر بسیار حجیمی به نام هادوپ ذخیره می کند. هادوپ یک چهارچوب نرم افزاری است. فیسبوک در یاداشتی اعلام کرده که این شاخه یا کلاستر 30 پتابایت داده را حفظ می کند. حجم اطلاعات ذخیره شده در‌ آن هزار برابر بیشتر از اطلاعاتی است که در کتابخانه کنگره آمریکا ذخیره شده است.

شاید دانشمندان، پیدایش و مرگ شبکه‌ های اجتماعی همچون فیس بوک را شبیه سرنوشت بیماری ‌های همه ‌گیر بدانند هماهنطور که دانشمندان با استفاده از مدل‌ های ریاضی، مرگ فیس ‌بوک را طی چند سال آینده، پیش ‌بینی کرده ‌اند. اما زمان مرگ فیسبوک اهمیت چندانی ندارد آن چه مهم است اطلاعاتی است که در اختیار سردمداران نهادهای پشت پرده این شبکه اجتماعی  قرار دارد.

باید بپذیریم که شبکه ی اجتماعی مانند فیسبوک از ابزار قدرتمند به خدمت گرفته شده توسط سرویس های جاسوسی است چرا که گسترش شبکه های اجتماعی در اینترنت و اعتماد بیش از اندازه ی افراد به فضای مجازی موجب شده تا اعضای این شبکه بسیاری از اطلاعات خصوصی خود را بدون ترس از شناخته شدن با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند

باید بپذیریم که شبکه ی اجتماعی مانند فیسبوک از ابزار قدرتمند به خدمت گرفته شده توسط سرویس های جاسوسی است چرا که گسترش شبکه های اجتماعی در اینترنت و اعتماد بیش از اندازه ی افراد به فضای مجازی موجب شده تا اعضای این شبکه بسیاری از اطلاعات خصوصی خود را بدون ترس از شناخته شدن با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند.و به نوعی بهترین بستر برای تخلیه اطلاعاتی کاربران از اقصا نقاط دنیاست. اطلاعاتی که این شبکه اجتماعی را به یک پایگاه بزرگ اطلاعاتی تبدیل کرده است.

جاسوسی از طریق فیسبوک به هیچ وجه توهم نیست، طبق گزارش نیویورک تایمز در تاریخ 9 جولای 2008 لایحه اصلاح قانون نظارت بر اطلاعات خارج را تصویب کرد که طبق آن به شرکت های ارتباط از راه دوری که در برنامه های شنود شرکت دارند، شرکت دارند مصونیت قانونی دارند، به نوعی مجوز استراق سمع ارتباطات بین المللی است.

گوگل برای در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربرانش به وزارت خارجه ی آمریکا به صورت علنی توافقنامه امضاء کرده مسلما فیسبوک نیز از این قاعده مستثنا نخواهد بود.

فیس بوک

جولیان آسانژ موسس سایت جنجالی ویکی لیکس در مصاحبه با شبکه راشاتودی می گوید: فیسبوک به صورت اتوماتیک اطلاعات محرمانه افراد را جمع آوری و ثبت می کند و این اطلاعات را از جزئی ترین تا کلی ترین  اطلاعات را در اختیار آمریکا قرار می دهد.

طبق گفته رونن برگمن کارشناس اسرائیلی  امور اطلاعات و نویسنده کتاب جنگ مخفی اسرائیل در ایران، با پایگاه خبری بی بی سی گفته: زیر نظر داشتن شبکه های اجتماعی در اینترنت حداقل چیزی است که باید از سرویس اطلاعاتی هر کشور انتظار داشت. وی تاکید کرده که: سرائیل از اطلاعات شخصی که به میزان زیادی در اینترنت یافت می شود برای شناسایی افرادی که احتمال دارد به این رژیم کمک کنند استفاده می کند به نوعی اسرائیل از طریق فیسبوک جاسوس استخدام میکند.

همچنین بر اساس اسناد منتشر شده توسط روزنامه یهودی لوماگازین دوسیرائیل چاپ فرانسه، فیسبوک یک سایت اسرائیلی است که برای جذب جاسوس به نفع اسرائیل ماموریت دارد. طبق این گزارش فیسبوک به میزان زیادی به اطلاعاتی در باره استفاده کننده گان این سایت در جهان عرب و اسلام دسترسی پیدا می کند و آنگاه برای تخمین و ارزیابی وضعیت جوانان عربی و اسلامی آن را در اختیار اساتید روانشناسی وابسته به دستگاه های جاسوسی قرار می دهد.

شاید باور نکنید اما دکمه لایک به عنوان یکی از پرطرفدارترین قابلیت های فیسبوکی که عملکرد آن به اشتراک گذاشتن صفحات مورد علاقه کاربران برای یکدیگر است و می تواند عادات وبگردی کاربران را زیر ذره بین قرار دهد، اصلی ترین اهرم فیسبوک برای دستیابی به اطلاعات سرازیر شده است.

دکمه لایک در واقع مانند ایستگاه های جاسوسی رادیویی تعبیه شده است که همه جا کاربران را زیر نظر دارد.فعالیت های کاربران را ثبت و مخابره می کند.

زمانی که کاربر روی دکمه لایک کلیک می کند، به فیسبوک اجازه می دهد،مطلع شود که یک کاربر چه چیزی را دوست دارد، بنا بر این فیسبوک می تواند با یک لینک بازگشت خورده به سایت اصلی، به طور خودکار آن را به پروفایل آن شخص در فیسبوک اضافه کند. لازم به ذکر است که این دکمه در یک سوم از سایت های پر مخاطب دنیا تعبیه شده است.

ادامه دارد....

نظرات  (۱)

 

با سلام

عیدتون مبارک و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)دخت نبی بر شما و تمام شیعیان تسلیت باد

اگر لایق دیدید به وبلاگ بنده سر بزنید

من را با نظرات زیبایتان خوش حال کنید

تبادل لینک هم مایل باشید در خدمتم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی