شهدای مرصاد

وبلاگ شهدای مرصاد فعالیت در عرصه های فرهنگی،اجتماعی،مذهبی،سیاسی (ایران)
شهدای مرصاد
وبلاگ فرهنگی،اجتماعی "شهدای مرصاد"
(این وبلاگ در سال 92 و 93 جزء سه وبلاگ برتر استان خراسان رضوی شناخته شده)
بایگانی
یاد شهدا
آیه قرآن تصادفی مهدویت امام زمان (عج)
عملیات انتقام سخت

طراحی

رفیق شهیدم

طراحی

طبقه بندی موضوعی
خبرنامه پیامکی
کارنامه عملیاتهای دفاع مقدس
جنگ دفاع مقدس
250 روش برای نه گفتن

 بله...البته...مشکلی نیست... کلماتی هستند که بی اراده و بدون این که واقعیت داشته باشند از دهان شما خارج می شوند و خیلی دیر به این نتیجه می رسید کاری که از شما خواسته شده است را دوست ندارید انجام دهید و یا وقتی برای آن ندارید . شاید شما توان مالی ندارید که به کسی قرض دهید ، وقت آن را ندارید که با دوستانتان به خرید بروید و یا کاری که همکارتان به شما محول می کند وظیفه شما نیست اما انجام می دهید . خودتان هم تعجب میکنید که چطور انجام چنین کارهایی را پذیرفته اید. از خود می پرسید چگونه این مسائل برای من پیش می آید؟

وقتی دو ساله بودید بدون هیچ مشکلی به راحتی فریاد می زدید: نه! اما کم کم این کلمه از شما دور شد.هر چه بیشتر نه می گفتید پدر و مادرتان عصبانی تر می شدند آموزگارتان این کلمه را غیر قابل قبول می دانست.وقتی بزرگتر شدید از این می ترسیدید که با نه گفتن عشق و وفاداری پدر و مادر و یا دوست خود را از دست بدهید.بدون شک بسیاری از این ترس ها در زندگی کنونی شما و در روح و روان شما همچنان وجود دارد. خیلی مواقع فکر می کردید اگر نه بگویید و کاری که از شما خواسته شده است را انجام ندهید دیدشان نسبت به شما عوض خواهد شد جایگاه خود و یا علاقه اطرافیانتان را از دست خواهید داد. بارها شاید شده باشد که خودتان را به زحمت و دردسر انداخته اید که برای دیگران کاری انجام دهید و برخلاف میلتان عمل کرده باشید و حتی از کار خود گذشته اید و زمان زیادی را صرف  کرده اید تا به کار دیگران رسیدگی کنید تنها و تنها برای اینکه نه نگویید و با شاید توانایی گفتن نه را نداشته اید. 

بسیاری از افراد بر این باور هستند که کلمه نه با خود واکنش های شدیدی را به همراه دارد.ترس از طرد شدن و نادیده گرفته شدن بسیار شدید است. باید این را باور داشته باشید که در واقع ضرر و آسیبی که کلمه بله روی شما می گذارد خیلی بیشتر از آسیبی است که با نه گفتن شما روی افراد دیگر گذاشته می شود.افرادی که مدام پاسخ های مثبت می دهند افرادی بی اراده ضعیف و ناتوان هستند که در نتیجه زندگی غمناکی داشته و باعث آزار خود می شوند .

دلیل دیگر برای بله های غیر قابل کنترل ناتوانی برای فکر کردن در مورد آنچه از ما خواسته می شود است.آنچه که شما را از نه گفتن باز می دارد معمولا در متن سوال و درخواستی است که از شما پرسیده می شود و ترس از نا امید کردن و رنجاندن دیگران باعث می شود که در این زمینه ناتوان باشید.در این شرایط در یک محیط خاکستری قرار گرفته اید که هیچ تصمیمی نمی توانید بگیرید.درخواستهایی که مدام از شما می شود شما را هر چه بیشتر گرفتار این محیط خاکستری می کندتا زمانی که دست از قبول درخواستها برنداشته تا فکری به حال خود بکنید همچنان در این حالت می مانید.در عین حال این موضوع هم باعث آزار شما شده و هم کسی که نمی توانید به او نه بگویید باعث رنجش شما می شود تا جایی که حتی ممکن است نسبت به او دلسرد شوید و در درون خود احساس کنید که از شما سوء استفاده می شود. ولی در واقع اینطور نیست ما خودمان هستیم که با اعمال خود انتظارات دیگران را از خود بیشتر می کنیم و یا اجازه می دهیم که دیگران از ما خواسته های زیادی داشته باشند باید بدانید هر چه بیشتر به دیگران یاری دهید انتظارات بیشتری از شما خواهند داشت.

اگر پاسخ منفی دادن به درخواست های دیگران شما را نگران می کند باید به این فکر کنید که آیا آنقدر که شما نگران این هستید که دیگران درموردتان چگونه فکر می کنند آنها توجهی به شما دارند؟

قبل از گفتن جملة «مشکلی نیست، آن را برایت انجام می‌دهم»، به «نه» گفتن فکر کنید. با «نه» گفتن شما عقاید خود را مطرح کرده، حق خود را طلب می‌کنید و مالک و صاحب‌اختیار زندگی خود خواهید بود. البته این به معنی خود محوری و خودخواهی نیست. کمک کردن به دیگران بسیار خوب و لذت بخش است و قرار هم نیست که به تمام درخواستهایی که از شما می شود پاسخ منفی دهید ،خودتان هم این را نمی خواهید، ولی تا زمانی که این کمک باعث رنجش ، تحت فشار قرار گرفتن و به سختی افتادن و یا با عدم رضایتتان همراه نباشد.

اگر همه به راحتی بتوانند در موقعیت هایی که تمایل به انجام کاری ندارند و یا کاری به سختی از دستشان بر می آید و خود را برای انجام آن به آب و آتیش می زنند و در نهایت از کاری که می کنند ناراضی هستند به راحتی نه بگویند هیچ یک از این مشکلات به وجود نخواهد آمد.

به جای عصبانیت از انجام کارهای اضافی دیگران و سرزنش خود که چرا خود را با گفتن نه خلاص نکردم گفتن یه نه می تواند از مخمصه نجاتتان دهد.این کلمه را یاد بگیرید و در جاهای مناسب و در صورت لزوم بدون ترس بکار ببرید.حتی زمانی که رابطه دوستانه شما با دیگران هنوز پابرجاست یک نه گفتن ممکن است باعث شود احساس ناراحتی کرده و فکر کنید که خود را از دیگران جدا کرده و مغرور به نظر می رسید. ولی به واقع اینطور نیست دیگران پس از چند بار شنیدن نه از شما یه این نتیجه می رسند که شما برای خود حقی قائل هستید و به خودتان ،وقتتان و انرژی که صرف می کنید اهمیت می دهید. این را به یاد داشته باشید که گاهی با گفتن کلمه بله زیانهای بیشتری نسبت به گفتن نه به شما وارد می شود.

بعد از قبول مسئولیتها شک های شما یک به یک پدیدار میشوند.آیا من وقت دارم تا در اسباب کشی به دوستم کمک کنم؟در این حالت از قبول چیزی خارج از توانتان احساس نا امنی به شما دست می دهد.حال سوالات بزرگی برایتان به وجود میاید.از خود می پرسید:چطور میتوانی چنین مسئولیت بزرگی را انجام دهی؟چه بهانه ای برای انجام ندادن آن می توانی داشته باشی؟میخواهی طفره بروی و یا دروغ بگویی؟اکنون در چنین شرایطی توجه کنید که با خود چه می کنید:

نگرانی مداوم...سعی در فریب دیگران و وارد کردن افکار منفی به درون خود.در حالیکه می توانستید با یک نه ساده هیچ کدام از این مشکلات را نداشته باشید واقعا چرا باید خودمان را در چنین شرایطی  قرار دهیم؟

قبل از گفتن جمله «مشکلی نیست، آن را برایت انجام می‌دهم»، به «نه» گفتن فکر کنید. با «نه» گفتن شما عقاید خود را مطرح کرده، حق خود را طلب می‌کنید و مالک و صاحب‌اختیار زندگی خود خواهید بود. البته این به معنی خود محوری و خودخواهی نیست. کمک کردن به دیگران بسیار خوب و لذت بخش است و قرار هم نیست که به تمام درخواستهایی که از شما می شود پاسخ منفی دهید ،خودتان هم این را نمی خواهید، ولی تا زمانی که این کمک باعث رنجش ، تحت فشار قرار گرفتن و به سختی افتادن و یا با عدم رضایتتان همراه نباشد.

نه گفتن شخصیت شما را تغییر نمی دهد،بلکه کمکتان میکند تا وقتی میخواهید حفره های خالی زندگیتان را پر کنید و کاری را که خارج از توانتان است انجام ندهید،خود را ثابت کنید.همیشه یک نه آماده داشته باشید و در موقع لزوم از آن استفاده کنید.البته مواظب باشید، اول ببینید با چه کسی طرف هستید شاید لازم باشد در برابر او کمی نرمش و ملایمت به خرج دهید.

شاید از جمله افرادی باشید که بی اراده هر چیزی را می پذیرید و به راحتی خواسته های دیگران را برآورده می کنید تنها به دلیل اینکه نمی توانید به خواسته های خود فکر کنید. تا زمانی که خود را برتر از هر چیزی ندانید و خواسته هایتان را بر هر چیز دیگری رجحان ندهید همچنان بلی می گویید.

لزومی ندارد بله را حتما به زبان آورید،قبول کردن و داوطلب شدن برای انجام خواسته های دیگران هم فرقی با بله گفتن ندارد.می دانید چرا این کار را انجام می دهید؟ شاید به این دلیل که از تشکر کردن و قدردانی که دیگران از شما می کنند لذت می برید.

اگر فردی هستید که برای نه گفتن در مقابل خواسته های دیگران مشکل دارید، باید سعی کنید تا با برطرف کردن این مشکل زندگیتان را ساده تر و خوشایندتر کنید. 

کتاب «250 روش برای نه گفتن» به نویسندگی سوزان نیومن در 206 صفحه توسط انتشارات سلسله مهر منتشر شده است این کتاب به تمام آنهایی کمک می کند که با گفتن «بله» خود را درگیر کارهایی می‌کنند که هیچ تمایلی به انجام آن ندارند. نگارنده در کتاب به بیان مطالبی چون اصول «نه» گفتن و روش «نه» گفتن به دوستان ،خانواده و افراد واقعا سرسخت می‌پردازد و به آنها آموزش و راهنمایی هایی می دهد تا چگونه نه بگویند و اجازه ندهند دیگران از آنها سوءاستفاده کنند درس هایی که در این کتاب داده می شود،اراده را قوی کرده و زمان بیشتری را برای تصمیم گیری می دهد.

Komail

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی